איך לבחור סוללה עבור אופניים חשמליים?

האופניים החשמליים הם אחד הלהיטים הבלתי מעורערים של השנים האחרונות. הם נוחים, יעילים מאוד במרחב האורבני, תחזוקתם פשוטה וזולה למדי, ביחס לקטנועים ואופנועים הם נהנים משני יתרונות משמעותיים בדמות היעדר הצורך בביטוח (וגם ברישוי) ובנוסף עלות נסיעה נמוכה הרבה יותר (שכן טעינת סוללה זולה יותר ממילוי טנק דלק) וביחס למכוניות הם נהנים הן מהיתרונות הנ"ל והן מהיעלמות הפקקים ומצוקת החנייה מהחיים.

על מנת למצות את כל היתרונות של האופניים בעלי המנוע, חשוב מאוד לבחור סוללה איכותית. סוללות איכותיות מבטיחות טווח רכיבה מקסימלי על האופניים החשמליים, ובנוסף הן יחזיקו מעמד זמן רב יחסית ובכך יהפכו את כלי הרכב המתקדם והמשתלם לעוד יותר משתלם.

למה הליתיום עדיף על הניקל והעופרת?

בתחילת הדרך, כשאופניים חשמליים היו עדיין נחלתם של בודדים, הסוללה הנפוצה ביותר הייתה סוללת עופרת. כיום סוג זה של סוללות נחשב מיושן ולמרות שמחירן נמוך הן אינן מומלצות, הן בשל כובד משקלן, הן בגלל שטווח הרכיבה שהן מספקות הוא לרוב נמוך יחסית ובעיקר בגלל שלאחר שהן שובקות חיים (ובסופו של דבר אף סוללה לא נשמרת לנצח) הן עלולות לזהם את הסביבה – כשחשוב לזכור שרבים וטובים עוברים לאופניים החשמליים בין השאר כדי לצמצם את הפגיעה בסביבה (וכמובן שפגיעה בסביבה היא בסופו של דבר פגיעה בנו).

הדור הבא היה סוללות ניקל קדמיום, שאיכותן גבוהה יותר ביחס לסוללות העופרת ובפרט הן נהנות מתוחלת חיים ארוכה יחסית וכמו כן הן לא פוגעות בסביבה.

אבל גם סוללות הניקל הן פחות איכותיות ביחס לסוללות הליתיום, שבהדרגה כובשות את שוק הסוללות לאופניים חשמליות. סוללת ליתיום משמשת אותנו גם בלפטופים, מצלמות ועוד, משקלה קל (פרמטר רב חשיבות בעיקר בהקשר של אופניים), תוחלת החיים שלה ארוכה והעוצמה שלה גבוהה יותר, כך שגם אם מחירה גבוה יותר ביחס לסוללות הניקל והעופרת, עדיין זו הבחירה המשתלמת ביותר, ובפרט למי שמתעתד להשתמש באופניים החשמליים בתדירות גבוהה ולמרחקים ארוכים יחסית.

התאמת הסוללה לאופן השימוש באופניים החשמליים

הפרמטר האחרון, תדירות השימוש באופניים החשמליים והמרחקים שאותם אתם מתעתדים לגמוע, הוא רב חשיבות באופן כשבוחרים סוללה לאופניים חשמליים – לא רק את סוג הסוללה אלא גם את הדגם הספציפי.

באופן טבעי ככל שהשימוש שלכם בכלי הרכב המתקדם צפוי להיות משמעותי יותר ואינטנסיבי יותר, כך כדאי יותר להשקיע בסוללה איכותית במיוחד ועוצמתית מאוד.

בהקשר זה כדאי לדעת כי סוללות אופניים חשמליים נבחנות עפ"י המתח שהן מספקות (24 וולט, 36 וולט או 48 וולט) ועפ"י ההספק שלהן (בין 8 ל-13 אמפר שעה) – לשימוש צנוע תספיק גם סוללת 36V של יצרן איכותי, אולם לשימוש מסיבי יחסית כדאי כבר להעדיף סוללות של 48 וולט.

טווח נסיעה מקסימלי באופניים חשמליים

איכות הסוללה משפיעה באופן טבעי גם על טווח הנסיעה המקסימלי בכל אופניים חשמליים.

קשה לספק מראש נתון מדויק, שכן הטווח המקסימלי מושפע ממשקל הרוכב, מאפייני כל נסיעה ספציפית (במישור או בעליות, למשל), בקיומה של רוח ועוד ועוד, אולם אם תרכשו את הסוללה בחנות אמינה ומקצועית, אנשי הצוות ישמחו להתאים סוללה על סמך המאפיינים הספציפיים שלכם ושל השימוש הצפוי באופניים בעלי המנוע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *